Powrót
firmy transportowe

Jak kurs EUR wpływa na polskie firmy transportowe?

Branż, w których Polska wyprzedza najlepiej rozwinięte kraje Unii Europejskiej nie jest zbyt wiele. Wśród nich są polskie firmy transportowe specjalizujące się w transporcie globalnym. Pozycja lidera w Europie nie znaczy jednak, że firmy te nie cierpią z powodu wahań kursu EUR.

Dokładnie dwa lata temu Polska wyprzedziła Niemcy stając się liderem w branży przewozów w krajach Unii Europejskiej (z udziałem 17,5 proc. rynku) i międzynarodowych (z udziałem 30,7 proc.)[1]. Jednak kooperacja z zagranicą obarczona jest znacznie większym ryzykiem i niepewnością, niż działalność na terenie kraju. Jak długo uda się utrzymać ten imponujący sukces? Polskich przewoźników coraz bardziej dotyka brak wykwalifikowanych kierowców, wzrost cen paliw i opłat drogowych, jak również  zmieniające się dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie transportu. I to nie wszystkie problemy przewoźników. Wyzwaniem i ryzykiem dla firm transportowych są także wahania kursu euro. Wahania, których skala się coraz bardziej powiększa.

firmy transportowe

Jak kurs euro wpływa na polskie firmy transportowe?

Fakt, że rozliczenia polskich firm transportowych są w euro sprawia, że firmy te ponoszą koszty wymiany waluty oraz ryzyko związane ze zmiennością kursu euro. Kiedy euro zyskuje na wartości wobec złotego, polscy transportowcy mogą oferować o wiele bardziej konkurencyjne ceny, niż firmy z krajów będących członkami Strefy Euro. I odwrotnie: gdy kurs euro wobec złotego spada, polskie firmy transportowe tracą na konkurencyjności, mogą notować stratę albo stracić kontrahenta. Przyjrzyjmy się teraz, jaka była skala wahań kursu euro w ciągu ostatniej dekady.

Jak zmieniał się kurs EUR/PLN w ciągu ostatnich 10 lat?

Euro jest jedną z dwóch najważniejszych walut na świecie, ale to nie znaczy, że kurs tej waluty jest całkowicie uodporniony na kryzysy finansowe, wojny handlowe czy podwyżki stóp procentowych kluczowych banków centralnych. Upadek Lehman Borthers (nieprzewidziany przez agencje ratingowe) rozpoczął kryzys finansowy, w wyniku którego w 2008 r. kurs euro spadł do poziomu 3,2175 PLN. Z kolei 7 miesięcy później, w marcu 2009 r. analitycy zanotowali kurs euro wyższy o +43%, wynoszący 4,6399 PLN. W 2010 roku najniższy kurs euro wynosił 3,9285 PLN. Tymczasem w listopadzie 2011 r. kurs euro osiągnął najwyższy poziom 4,5060 PLN, z kolei w 2012 – 4,1747 PLN. W ciągu kolejnych 3 lat, kurs euro najniższy był w kwietniu 2015 roku, kiedy spadł do poziomu 4,0415 PLN (mogło być to pokłosiem rosyjskiej agresji militarnej na Ukrainę). W latach 2016-2018 na kurs euro wpływał zarówno Brexit, jak i wojna handlowa na linii USA-Chiny. W tym czasie euro osiągnęło swoje maksimum 1 listopada 2016 r. - 4,5032 PLN, a minimum wynosiło 4,1747, które zanotowano 1 stycznia 2018 r. Oznacza ta, że w ciągu dekady, najwyższa zanotowana zmienność na kursie EUR/PLN wynosiła niebagatelne +43%!

Jak zmiany kursu euro wpływają na płynność finansową?

Na poniższej tabeli zamieściliśmy wyliczenie, przedstawiające w jaki sposób zmiana kursu euro wpływa na finanse firmy transportowej. Podczas wyliczeń założyliśmy, że przewóz 1 tony towaru na linii Polska-Włochy kosztuje 1500 EUR, a zawarta umowa z kontrahentem nie zawiera klauzuli dotyczącej wahań kursowych. W ciągu 3 tygodni zmiana kursu euro w przypadku firm transportowych może wygenerować nawet kilkadziesiąt tysięcy straty lub dodatkowego zysku. Zobacz na tabeli, jak to możliwe.

polskie firmy transportowe

Warto zauważyć, że wzięta przez nas pod uwagę skala wahań kursu euro w perspektywie tego, co działo się na rynku walutowym w ostatniej dekadzie nie należy do wysokich. Ale pomimo to, bardzo wysokie okazały się nadwyżki lub straty w przypadku nie liczenia się z ryzykiem kursowym.

Jak zminimalizować koszt wymiany euro?

Dla każdego przedsiębiorcy, który kooperuje z zagranicą ważne jest, aby dokładnie wyliczyć koszt transakcyjny zakupu i sprzedaży euro, licząc spread walutowy. Jeśli okaże się, że stawki, które oferuje bank są zawyżone wobec stawek rynkowych, warto zacząć wymieniać walutę w innej instytucji – takiej, która zaproponuje nam atrakcyjniejsze warunki wymiany euro. Transakcje walutowe można zlecać np. w kantoronline.pl, gdzie można wymienić walutę nawet 8% taniej niż w bankach, a w przypadku większych nominałów transakcji wynegocjować jeszcze atrakcyjniejszy kurs wymiany euro.

Nie przegap: Co to jest spread walutowy?

firmy transportowe

Jak ograniczyć ryzyko kursowe mając firmę zagraniczną?

O tym, jak niestabilny jest rynek walutowy mieliśmy okazję przekonać się zwłaszcza podczas kryzysu finansowego z 2008 roku, kiedy różnica na kursie EUR/PLN sięgnęła +43%. Dla firm transportowych, eksporterów i importerów oszacowanie zysków stało się bardzo trudne, a koszty niejednokrotnie wyższe, niż zyski. W takich warunkach prowadzenie biznesu działającego na rynkach zagranicznych staje się po prostu niemożliwe[2]. Czy istnieją sposoby na to, żeby ograniczyć ryzyko kursowe? Odpowiedź brzmi tak - np. za pomocą opcji forward. Dzięki nim możemy kupić walutę za cenę z góry określoną i w określonym terminie, bez względu na to, jaka jest jej cena na rynku walutowym. Jednak, jak do tej pory stosunkowo niewielu przedsiębiorców korzysta z tego rozwiązania. Przyczyną są zarówno zła sława opcji forward (określane jako toksyczne) oraz fakt, że opcje forward kosztują i nie należą do najtańszych instrumentów finansowych.

Nowe informacje: Ile kosztuje firmowe konto walutowe i dlaczego niektóre firmy mogą mieć je taniej?

Podsumowując – Jak kurs euro wpływa na polskie firmy transportowe?

Trzeba przyznać, że obecnie kondycja polskich firm transportowych jest imponująca. Jednak na horyzoncie widać szereg czynników, które mogą zmienić krajobraz statystyk dotyczących udziału polskich firm transportowych na globalnym rynku w Europie. Obecnie największym zagrożeniem dla ich egzystencji są zmiany dyrektyw Unii Europejskiej w zakresie transportu. Nieco mniej istotne są wzrosty cen paliw, opłat drogowych, jak również brak wykwalifikowanych kierowców. Jeśli do tego wszystkiego przedsiębiorcy polscy nie zaczną minimalizować kosztów wymiany euro i ograniczać ryzyka kursowego, w połączeniu ze sobą wszystkie te czynniki mogą sprawić, że branż w których Polska jest liderem na tle krajów unijnych, będzie jeszcze mniej. Warto również zauważyć, że większość z nas na myśl o przystąpieniu Polski do Strefy Euro spodziewa się kolosalnych podwyżek cen w sklepach. Ale dla polskich firm transportowych zajmujących się globalnym transportem w Europie, rzecz przedstawia się inaczej. Gdyby Polska przyjęła euro, w końcu skończyłyby się ich problemy związane z ryzykiem walutowym.

Działasz w branży transportowej? Podziel się opinią na temat wpływu kursu euro na finanse firm z tej branży z naszymi czytelnikami. Zostaw komentarz. 🙂

Więcej o walucie euro dowiesz się stąd:

[1] Zob. https://trans.info/pl/polski-transport-gus-podsumowal-2017-r-110418, dostęp: 22.08.2019 r.

[2] Por. https://www.parp.gov.pl/files/74/81/545/16084.pdf, dostęp: 23.08.2019 r.

[Głosów:2    Średnia:5/5]
O autorze /

Marta Kozioł, Content Specialist kantoronline.pl. Od koncepcji tekstu, poprzez eksperckie wywiady z dealerami walutowymi, aż po publikację. Za artykułami kantoronline.pl stoi więcej niż jedna osoba, ale to dzięki niej cały czas coś się tworzy. Posiada akademickie podstawy z zakresu dziennikarstwa i łączy je z czujnym spojrzeniem na to, co ważne dla użytkowników kantoru online.

Dodaj komentarz