Na czym najczęściej przepłacają Polacy?

Polaku! Zobacz na czym przepłacasz!

Interesujesz się wszystkim, co jest związane z oszczędzaniem? Nie lubisz trwonienia pieniędzy? A może po prostu – chcesz sprawdzić czy wiesz, kiedy przepłacasz? Wskażemy Ci kilka najczęstszych błędów Polaków podczas korzystania z różnych usług i podpowiemy jak ustrzec się przed przepłacaniem.

Szybkie zakupy

Internet przyniósł za sobą wiele nowych rozwiązań, także jeśli chodzi o usługi i robienie zakupów. Zmierza do tego, by stawały się one szybsze i łatwiejsze. Dlatego jako klienci, coraz częściej mamy tendencję do tego, by mniej czasu poświęcać na analizę oferty, którą jesteśmy zainteresowani i decyzję o zakupie podejmować coraz szybciej (obojętnie czy dotyczy to zakupów w sieci, czy stacjonarnych). I choć to zjawisko jest na rękę wszystkim, którzy coś sprzedają, to jednak dla kupujących staje się nierzadko przyczyną zawodu.

Miejsce 1 - paliwo premium

Przepłacanie na paliwie premium, to jeden z najczęstszych błędów zakupowych Polaków. Koncerny paliwowe nieustannie podkreślają, że paliwo to jest ekologiczne, efektywne i może mieć wpływ na przedłużenie żywotności silnika. Haczyk polega na tym, że wszystkie te zalety są słuszne, ale jedynie wtedy, gdy tankujemy paliwem premium samochód nowej generacji. Błąd Polaków sprowadza się do tego, że wlewają to paliwo do samochodów starszych niż dziesięć lat. Eksperci podkreślają, że wlewanie szlachetnego paliwa do samochodu starej generacji, może doprowadzić nawet do rozszczelnienia silnika. Jeśli więc Twój samochód nie jest nowy (ma więcej niż dziesięć lat), zamiast przepłacać na drogich, wysokooktanowych paliwach, z lepszym skutkiem zadbasz o silnik samochodu inwestując pieniądze w odpowiednie oleje.

Miejsce 2 – prąd

Obecnie Polacy płacą za prąd dwa razy więcej niż wynosi unijna średnia. Według raportu 4P research mix i CustomerMatters „Klienci indywidualni na rynku energii elektrycznej”: aż 23% Polaków chciałoby zmienić dostawcę energii. Jednak pomimo tego, że od 2007 roku mogą to uczynić, tylko 3% osób zdecydowało się na taki krok. Powodem takiego stanu rzeczy jest niechęć do zmian. W rezultacie, Polacy płacą rachunki za prąd większe średnio o 15-25%. W skali miesiąca nie są to duże oszczędności, jednakże w skali roku – można otrzymać całkiem pokaźną sumę, którą można by zasilić swój wakacyjny budżet.

Miejsce 3 – opłaty i prowizje bankowe

Polacy znani są ze swojej przenikliwości podczas wybierania oferty bankowej. Jednak robią to tylko podczas dokonywania jednorazowego wyboru. Później, lubią trwać przy jednym rozwiązaniu. Tak rysuje się obraz Polaka z danych Krajowej Izby Rozliczeniowej oraz raportu Diagnoza Społeczna . Tymczasem, warto śledzić oferty banku na bieżąco, szczególnie zwracając uwagę na to, czy przypadkiem nie płacimy za usługi, z których nie korzystamy. Dość niepokojąca jest informacja podana przez Iwonę Kubicz, prezesa Procontent Communication, o tym, że w 2015 r. jedynie 4% Polaków zrezygnowało z usług banku ze względu na jego niskie finansowe wyniki . Czas najwyższy przyjrzeć się swojej ofercie bankowej zwłaszcza teraz – w perspektywie wprowadzenia podatku bankowego. Warto do tego wykorzystać aplikacje, które podpowiadają, który z nich oferuje najbardziej atrakcyjne warunki np. www.kontomierz.pl.

Świadomość swojej wartości na rynku

Podsumowując, widzimy, że bardzo często to brak wiedzy na temat danego rynku powoduje, że przepłacamy. Tymczasem, konkurencja na każdym rynku jest dość duża i oferty poszczególnych usługodawców bardzo się od siebie różnią. Ale, co najważniejsze, duża konkurencyjność usług i produktów oznacza, że walka o klienta staje się coraz bardziej zacięta. Dzięki temu, oferowane są mu coraz lepsze i bardziej atrakcyjne warunki kupna. Dlatego tak ważne jest, by klienci większą uwagę poświęcali analizie ofert, i dokładnemu sprawdzeniu tego, co się w nich zawiera. Korzystniejsze warunki zakupu są w zasięgu ich ręki – jeśli tylko będą chcieli się rozejrzeć i poświęcić ofertom nieco więcej czasu.

Dosyć o przepłacaniu, czas na dobre praktyki

Na koniec dobra wiadomość. Okazuje się, że Polacy wśród innych narodowości wyróżniają się oszczędzaniem na wymianie walut. Coraz częściej korzystają z serwisów wymiany walut online, dzięki czemu w ich kieszeniach pozostają niebagatelne kwoty. Trudno powiedzieć z czego to wynika – może to nasz wrodzony spryt, a może po prostu lubimy transakcje online? Bez względu na powód, skromnie chcielibyśmy się pochwalić, że w Serwisie Kantoronline.pl można wymienić walutę do 10% taniej niż w banku.

A jakie są Wasze przemyślenia odnośnie oszczędzania? Udało się Wam ostatnio na czymś oszczędzić ? Dajcie znać w komentarzach, jesteśmy bardzo ciekawi. 🙂

PS. A już za tydzień kilka podpowiedzi o tym, gdzie najlepiej wypocząć na wakacjach. Oczywiście, wypocząć tak, by dobrze się miał i umysł, i portfel.

Marta Kozioł, kantoronline.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *